מערכת תזמון – רצועת טיימינג

במאמר אתיחס לשאלות הנוגעות בחגורת התזמון \ חגורת טיימינג במנוע.

  • מהי חגורת התזמון? (טיימינג)
  • מתי יש להחליף את רצועת התזמון? (טיימינג)
  • מה קורה במצב של כשל בחגורת התזמון?
  • מהי מערכת תזמון שסתומים משתנה? (VVT)

במנועי רכב חלקים נעים רבים, אשר צריכים לעבוד בסינכרון מושלם אחד עם השני על מנת להשיג עבודה תקינה של המנוע.

המחשה - מערכת טיימינג ברכב מודרני.

המחשה – מערכת טיימינג ברכב מודרני.

אחת המערכות המאפשרות זאת, היא מערכת התזמון או בשמה העממי – טיימינג.

מערכת התזמון מורכבת מרצועה, בעלת נתונים ספציפיים לכל רכב, מותחן לרצועה, גלגלת מתיחה וחלקים נוספים – בהתאם לסוג הרכב.

לכל יצרן רכב הוראות משלו לגבי החלפת רצועת התזמון, בדרך כלל הוראות אלה מונות מספר קילומטרים (בדרך כלל 90,000 או יותר) או שנים, כאשר בתום תקופה זו יש לבצע החלפת רצועת תזמון \ החלפת רצועת טיימינג על מנת למנוע נזק למנוע.

במקרה של כשל ברצועת התזמון, נזק רב עלול להגרם למנוע. החלקים הנעים במנוע מאבדים את הסינכרון ביניהם ונפגשים,
בעיקר מדובר על מפגש שסתום ובוכנה אשר מעקם את השסתומים ומובילי השסתומים וגורם לחוסר אטימה בראש המנוע.
במקרים מסויימים, מדובר בנזק רב יותר ושבר של חלקים נעים במנוע אשר עלות התיקון לא כדאית ויש להחליף מנוע.

בחלק מהרכבים, רצועת התזמון מניעה גם את משאבת המים של המנוע.
זו אחראית על הזרמת נוזל הקירור למנוע, לכן במהלך העבודה על מערכת הטיימינג יש לבחון את מצבה ולשקול האם יש צורך בהחלפתה, בנוסף לרצועת טיימינג.

המשחה - כשל בחגורת טיימינג

המחשה – כשל בחגורת טיימינג

באיזור הטיימינג ישנם אטמים המונעים נזילות שמן, ועלותם אינה גבוהה, במהלך החלפת רצועת התזמון מומלץ להחליף אטמים אלה.

בשנים האחרונות אנו רואים התפתחות והתקדמות בתכנון המנועים על ידי יצרני הרכב השונים,
חלק מהתקדמות זו הודות למערכת תזמון שסתומים משתנה (VVT – Variable Valve Timing).
תזמון השסתומים המשתנה מאפשר למחשב הרכב לבצע כיוון עדין בפעולת השסתומים על ידי שינוי במערכת תזמון השסתומים (טיימינג).

ברכבים בהם מורכבת מערכת תזמון שסתומים משתנה יש צורך בכלים יעודיים ובפעולה על פי הוראות יצרן מדויקות על מנת לטפל ברצועת התזמון \ החלפת רצועת טיימינג.

לסיכום, טיפול לפי הוראות היצרן ברצועת התזמון מקנה שקט נפשי לבעל הרכב ומונע פגיעה אפשרית במנוע – שהוא לב הרכב.
בעת טיפול במערכת התזמון חשוב להקפיד על טיפול בתת-המערכות הנלוות על מנת להבטיח כי לא יהיה צורך להשקיע עבודה זו בשנית במשך הזמן המיועד לחלוף עד הטיפול הבא במערכת התזמון.

חשוב לזכור כי טיפול נכון ויסודי במערכת התזמון אינו החלפת רצועת טיימינג בלבד!

המחשה - נזק לחלקי מנוע עקב קריעת רצועת טיימינג

המחשה – נזק לחלקי מנוע עקב קריעת רצועת טיימינג

החלפת רצועת התזמון אינה פעולה פשוטה ודורשת עבודה על פי נהלים מסודרים.
אנו עובדים על פי הוראות היצרן בהחלפת רצועת התזמון עם כלים יעודיים לכל סוג רכב.
חשוב לציין, כי קיימים רכבים בהם לא קיימת רצועת תזמון אלא שרשרת בה אין צורך בטיפול תקופתי.

 

כשלים נפוצים ברכבים בעלי שרשרת טיימינג

לאחרונה יותר ויותר מנועים מיוצרים עם שרשת טיימינג במקום רצועת טיימינג, לשימוש בשרשרת יש יתרון בו אין צורך בטיפול והחלפה יזומה של השרשרת כל מספר קילומטרים או שנים.
לצד ייתרון זה, גם חסרון בולט. יותר ויותר רכבים נדרשים בהחלפה יזומה של שרשרת התזמון עקב מתיחה או פגם בייצור, והנהג בעל הרכב לא יודע על קיום הבעיה.
הסימפטומים הראשונים לפני כשל בשרשרת התזמון הוא רעש בהתנעת הבוקר, למשך כמה שניות ראשונות בהן המנוע עובד.
התעלמות מרעש זה, ומתיחה יתרה של השרשרת יגרור כשל בשרשרת, שיביא לחוסר תזמון ומפגש של בוכנה ושסתום ונזק קטסטרופלי למנוע.

  • מנועי TSI קונצרן VAG – 1.2, 1.4, 1.8 TSI
  • מנועי פיאט 1.3 דיזל
  • מנועי פיג’ו סיטרואן 1.6 ו-1.6 טורבו
  • מנועי אלפא רומאו 2.2 JTS

בחלק מהמקרים, ניתן לבדוק את מצב שרשרת הטיימינג על ידי בדיקה ממוחשבת, ובחלק מהמקרים לא. אנו מזמינים אתכם לבדיקה יזומה של שרשרת הטיימינג ומציעים להחליפה במידת הצורך כדי למנוע נזק עתידי גדול יותר!
בהתאם לסוג המנוע, כשל בשרשרת הטיימינג יכול להגרם בעקבות שגרת טיפולים לא סדירה, ובחלק מהמנועים לבעל הרכב אין כל קשר לכשל השרשרת – אלא בפגם בעיצוב השרשרת ומנגנון המתיחה.

 

לדף הבית

לקבלת הצעת מחיר להחלפת רצועת טיימינג \ טיפול במערכת התזמון \ החלפת חגורת טיימינג \ טיפול טיימינג צור קשר כאן!

Both comments and trackbacks are currently closed.