מערכת למניעת נעילת גלגלים ABS ומערכת בקרת אחיזה ESP

במאמר זה אתיחס למערכות למניעת נעילת גלגלים ABS ומערכות בקרת אחיזה ברכב ESP

  • פעם ברכבים לא היו מערכות מסוג זה, למה אני צריך אותן?
  • האם מערכת למניעת גלגלים יכולה להגן עלי במקרה חרום?
  • האם מערכת למניעת נעילת גלגלים לא מאריכה את מרחק הבלימה?
  • האם המערכת מגינה עלי ועל נוסעי הרכב בזמן שנורת התקלה דולקת בקביעות?
  • האם ניתן לעבור רישוי שנתי (טסט) אם נורת התקלה דולקת בקביעות?
  • בעיות נפוצות במערכת ABS.

מערכות למניעת נעילת גלגלים הוצגו לראשונה ברכב פרטי בשנת 1981 ובאופנועים בשנת 1987, לאחר שהטכנולוגיה הושאלה מענף התעופה שם נעשה בה כבר שימוש ממושך.
הרכב הראשון שיוצר בייצור סדרתי וצוייד במערכת ABS למניעת נעילת גלגלים היה Mercedess Benz S-Class W126, המערכת הוצעה לרוכש האמיד בתוספת תשלום.

MB S-Class W126 ABS

MB S-Class W126 ABS

כיאה לטכנולוגיה מוצלחת, עם השנים התפתחה והפכה לסטנדרט בענף הרכב ומשנת 1996 ניתן לראות רכבים בהם מותקנת מערכת למניעת נעילת גלגלים, או בשמה המקצועי:

Anti-Lock Brake System – ABS.

מחודש ינואר בשנת 2010, חובה על כל רכב חדש המיובא למדינת ישראל להיות מצויד במערכת ESP שהיא הדור המתקדם יותר של מערכת למניעת נעילת גלגלים ABS עליה אדבר בהמשך.

מערכת ה-ABS נכנסת לפעולה אך ורק בבלימה חזקה בה קיימת אפשרות לנעילת אחד הגלגלים ברכב עקב אובדן אחיזת הצמיג בכביש – אם כתוצאה מבלימה חזקה מדי, אם כתוצאה מכתם שמן על הכביש, ועוד גורמים אחרים.
במצב שכזה, המערכת מזהה את הגלגל\ים שננעל\ו ובפיקוד מחשב מונעת את נעילתם על ידי וויסות עוצמת הבלימה – פעולות אלה מבוצעות בבקרת מחשב במהירות של כמאות פעולות בשניה – מהר יותר מכל נהג מיומן.

במצב בו הגלגלים הקדמיים ננעלים, אין ביכולתו של הנהג לנווט את הרכב, והרכב ישאף להמשיך בכיוון הנסיעה.
(ראה ערך – עקרון ההֶתְמֵד פיזיקה).

במצב בו הגלגלים האחוריים ננעלים, כל שינוי בהיגוי עלול לגרום להחלקת החלק האחורי של הרכב הצידה ואובדן שליטה.
(ראה ערך – היגוי יתר).

חיישן גלגל למערכת ABS למניעת נעילת גלגלים

חיישן גלגל למערכת ABS למניעת נעילת גלגלים

 

המערכת מאפשרת בלימה בטוחה וגם התחמקות ממכשול, על כביש יבש ועל כביש רטוב.

ברכבים מודרניים קיימות מערכות נוספות כגון:
ESP
ASR
ESC
DSC
לכולן אופן פעולה דומה, מטרתן שמירה על הרכב במסלולו בכל מצב – האצה, האטה, סיבוב.
מערכות אלה הינן גרסה מתקדמת יותר של מערכת למניעת נעילת גלגלים (ABS).

בדקו האם ברכבכם מותקנת מערכת למניעת נעילת גלגלים:

  • בפתיחת מתג ההתנעה (סוויץ) יש לשים לב כי נורת ABS דולקת.
  • עם הנעת הרכב (עד 5 שניות) מנורה זו צריכה להכבות.
  • במידה ונורת ABS דולקת גם כשהרכב מונע, זוהי התראה על בעיה במערכת. במצב זה, בעת בלימת חירום המערכת לא תתפקד.

 

רכב שבו מנורת ABS דולקת קבוע:
לא יכול לעבור מבחן רישוי שנתי (טסט).

מנורת בקרה ABS

מנורת בקרה ABS

לא מגן על נוסעיו במהלך בלימת חירום.
לא מאפשר ניצול מקסימלי של מערכות הבטיחות ברכב.

מערכת ה-ABS הינה מערכת מורכבת – ממחשב בקרה, משאבה חשמלית, צינורות הידראולים, סולונוידים חשמליים, חיישן לכל אחד מארבעת הגלגלים וחיווט לאורך הרכב.
בעיות חשמל פשוטות כמו מצבר חלש, חוסר \ טעינת יתר, בעיות מגעים וקורוזיה עלולים לפגוע במערכת ה-ABS ולגרום למנורת תקלה להדלק, ואף למנוע את פעילות ה-ABS.
בעיות מורכבות יותר כגון בעיות בחיישני גלגל, ניתן לפתור בעלות של כמה מאות שקלים ואינן סיבה לוותר על מערכת בטיחות חשובה זו.

בעיות מורכבות עוד יותר, כגון צורך בתיקון מחשב ABS, ניתן לפתור בעלויות שוות לכל כיס.
חשוב לבצע בדיקת ABS במחשב ודיאגנוסטיקה נכונה על מנת למצוא את מהות התקלה ואת הדרך לתיקון.

בחשמל מוטי נותנים שירות ויעוץ לתיקון מערכות למניעת נעילת גלגלים, התחברות למחשב ABS לצורך אבחון התקלה, ותיקון.
אצלנו ניתן לקבל בבית אחד הן שירותי מעבדה והן שירותי מוסך.

תיקון מחשב ABS

תיקון מחשב ABS

להסברים נוספים ניתן לצפות בסרטון על מערכת למניעת נעילת גלגלים בדף הוידאו שלנו.

 

לדף הבית – חשמל מוטי

Both comments and trackbacks are currently closed.